Kalorier - måste man räkna kalorier för att lyckas?

Måste man räkna kalorier? Många påstår att detta är a och o för att nå framgång med de flesta träningsmål och till viss del kan jag hålla med dem. För de som satsar på någon form av fitness eller bodybuilding eller ligga på tighta viktgränser när man ska tävla blir det nog tyvärr nödvändigt att räkna kalorier. Jag själv har aldrig räknat kalorier och anser att man kan nå ganska bra resultat ändå med sunt förnuft om vad du stoppar i dig. För mer information vad en kalorie är titta på Kalorier 

Jag menar inte att det är fel att räkna kalorier bara att för min del ska träning vara roligt och motiverande och har aldrig varit motiverad till att räkna kalorier. Jag låter kosten påverka vad jag äter så att ja generellt sätt äter nyttigt och hälsosamt men jag låter inte kosten kontrollera mig vilket jag anser ett kalorieräknande skulle göra för min del. Man måste ju få leva också.
För den som vill börja räkna kalorier kommer här Harris & Benedict formeln som är ifrån 1928
Man: 66,5 + (13,75 kg x kg) + (5, 003 x cm) – (6, 775 x ålder)
Kvinna: 655,1 + (9,563 x kg) + (1,850 x cm) – (4,676 x ålder)
Den siffran du får fram är ditt basala energibehov på en dag som du sedan får multiplicera med en aktivitetsfaktor på mellan 1.2 som lugna aktiviteter under dagen till 2.0 vilken brukar känneteckna en elitidrottsman. Nu ska du lägga till eller dra av ett lämpligt antal kcal, förslagsvis inte mer än 500, för att hålla en stadig viktuppgång eller viktnedgång. Det här var den enkla biten.
Härnäst ska du börja räkna kalorier på allt du stoppar i dig, fördelen är att de flesta om inte rentav alla produkter har antal kcal per 100 gram ståendes på förpackningen. Nackdelen är att du måste göra det här varje dag (eller äta exakt samma saker varje dag). Självklart finns det verktyg på nätet för att hjälpa dig men du måste fortfarande väga eller åtminstone uppskatta maten och lägga ihop det. För att hålla få hjälp kan du använda dig av Kaloriräknaren
Själv kör jag efter metoden deff = mindre mat, mer repetitioner, bulk = mer mat, färre repetitioner för att således få effekt av att stoppa i mig mer eller mindre kalorier än vad jag förbrukar. Däremot imponeras jag av alla som orkar räkna kalorier varje dag men så kanske jag bara är lat…


Pain is just weakness leaving the body...

Gillade du detta? Läs då gärna även om:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar