Hantlar - första riktiga steget för att styrketräna hemma



Det första eller åtminstone lättaste du kan införskaffa till ditt hemmagym är att köpa en omgång hantlar. Det är lika bra att lasta på med vikterna direkt så köp inte några femkilos eller liknande utan köp sådana med viktskivor så tungt du hittar. Mitt första sett med hantlar var på 18 kilo totalt eller 9 kilo vardera vilket räckte ett tag för en ung klen grabb som jag själv till att göra flertalet övningar, bygga upp styrkan och stärka självförtroendet innan det behövdes mer avancerade grejer.


Vilka hantlar du ska köpa beror egentligen på hur fåfäng du är. Visst så kan du hoppa in på Stadium och köpa de där fina hantlarna med silverskivor till ett lagom smarrigt pris. Men har du varken ekonomin eller är för kräsen så föredrar jag ställen som är mycket billigare. Om du oroar dig för kvalitéen kan du ju tänka så här, fem kilo väger fem kilo oavsett märke. Jag köpte nog mitt första set med hantlar på Rusta för typ 199:-. Det har fungerat alldeles utmärkt och kan starkt rekommendera dessa. Tyvärr har priserna stigit en del sen min tid...
På Rusta kostar de för närvarande 349:- för ett 20 kg hantelset , nackdelen är att du inte kan beställa på nätet och ibland har de inte grejerna i affären.
Finns ett hantelset på  19 kg i plast på Jula för 249:- som är väldigt billigt men kan vara lite svårt att kombinera sen när du bygger ut ditt hemmagym med en skivstång
På Jula har de även en  hantelset på 18 kg för 499:-  vilket verkar bra men något dyrt samt att de har bättre utbud av kombinerade skivstång/hantelpaket.
När du väl har ditt hantelset är det bara att sätta igång att börja gymma hemma. Finns massa övningar du kan hitta på för att träna kroppen med så lite utrustning som endast ett par hantlar.

Pain is just weakness leaving the body...

Gillade du detta? Läs då gärna även om:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar