Tävlingsträning inför BJJ - Komma i form inför en tävling

Tävlingsträning för BJJ

Behöver du komma i form för en tävling och slipa dina skills lite extra så är det här ett rätt bra pass och köra specifikt för brasiliansk jiu jitsu. Passet är utformad efter ett bjj-seminarium med Carlos Lemos Jr, där han skulle lära oss att komma i form inför tävling. Träningspasset är sedan dess modifierad utifrån vad jag minns samt med lite medvetna ändringar för vad jag behövt träna på. Själv har jag och några vänner en tävling om några veckor som vi börjat förbereda oss för att komma iform och rekommenderar starkt att testa detta.

Passet tar ca 90 minuter och bör göras med en träningskamrat med så liknande förutsättningar som möjligt för bästa resultat. Jag har även klippt ihop låtar så att musiken sköter tidtagningen istället för att behöva titta på klockan. Passet är precis lagom för vad man mäktar med och man får sig en härlig genomkörare så testa på och kör det nångång när du har tillgång till lokalen eller plocka fritt bland övningarna för att drilla lite då och då. Namnen kan vara lite kluriga och kan inte du inte lista ut dem t.o.m. med Googles hjälp så fråga i kommentarerna så ska jag förklara lite mer. Lycka till på tävlingen ;) Läs mer om att träna bjj

TÄVLINGSTRÄNING
3 DELAR DRILL/POSITION/SPARRING
Tävlingsträning för BJJ

Snabb uppvärmning + Stretchning

DRILLAR 1 minut, ingen vila


-enskilt-    1*2
           -samtidigt-    1
1. Kimura situps (guard)
2. Framåtfall
3. Armlås (guard)
4. Bakåtkullerbytta
5. Triangel situps (guard)
6. Grepp fight stående
7. Omoplata drill (guard)
8. Kastingång varannan
9. Bullfight passering  med snurr (öppen guard)
10. Stående kragstryp varannan
11. Armlås (mount)
12. Dra i ärm över golv
13. Saxsvep-UPA (guard-mount)

14. 3 to 1 (armlås, omoplata, triangle)

15. Dead man body (förflyttningar)


Tid: ca 30 min + vattenpaus 5 min

POSITIONSPARRING 2 min- starta om på ny position och avslut

1.      Öppen guard (ej helguard)
2.      Halvguard
3.      50/50 guard (räcker med ett byte)
4.      Helguard
5.      Sidposition/mount (positionerna körs samtidigt)
6.      Turtle
7.      Backmount
Tid: ca 30 min + vattenpaus 5 min

SPARRING    4 min –byt utrustning  samt vila (1 min)

1.      Stående GI-sparring (kort tid på mark endast)
2.      Knästående GI-sparring
3.      Knästående GI-sparring (en med ögonbindel)
4.      Knästående MMA-sparring
5.      Knästående submission wrestling
AVSLUT
totalt mellan 90-120 min beroende på pauser


Pain is just weakness leaving the body...

Gillade du detta? Läs då gärna även om:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar