Triangle choke - att strypas med benen

Triangle choke eller sankaku-jime inom judon, kallas vanligtvis triangeln på svenska och är ett stryp med benen. Triangeln appliceras vanligtvis lättast ifrån guarden genom aktivt agerande eller när  motståndaren försöker passera genom att försöka stoppa in armen under benet. Då sluts triangeln med benen runt halsen med den andra handen i. Grundregeln för triangeln är alltså en arm inuti, en arm utanför. Har du långa ben eller sparras mot en mindre motståndare är triangeln lättare att dra men fungerar än då med rätt teknik. Väl fast inne i triangeln är det svårt att ta sig ur. Triangeln fungerar alldeles utmärkt i MMA från guard då motståndaren drar sin hand bakåt i förberedelse för ett slag.



Triangeln kan dras från en mängd olika positioner som mount, backmount, spiderguard, sidemount bara man har rätt uppsättning. Ett misslyckat armlås förvandlas snabbt till en triangel som kan gå övergå i en omoplata bara för att återgå till en triangel igen. Avancerade varianter på triangeln är
flying triangle som startas stående, den bakvända triangeln samt utan någon arm inuti triangeln. OIika sätt att förstärka triangeln är att sträcka på tårna så att benmuskulaturen spänns, föra ihop knäna, dra i huvudet samt dra i motsatt ben för att komma i rätt sidoläge.
Triangle choke, triangelstryp eller triangeln


Triangeln är min personliga favorit bland alla submissions och tekniker som finns tillgängliga där ute. Min tränare sa första gången han lärde ut den att det var pluspoäng till de som klarade av att göra de tekniker vi gått igenom under dagens pass. Jag lyckades dra en triangel och det var kärlek direkt. Sen dess har det blivit mångra trianglar, även en del på tävlingar. Ju mer man gillar något desto lättare är det att bli bättre på det och även om jag har mycket kvar att lära så finns det många  som fruktar mina trianglar idag. Härnedan kan ni se en film på mig för ett antal år sedan när jag som vitbälte försökte dra ett par trianglar som tyvärr misslyckades. Hur ska du ta dig ur triangeln då, ja de går du fundera ut själv eller stick och börja träna bjj...  


Pain is just weakness leaving the body...

Gillade du detta? Läs då gärna även om:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar