Armtriangle - strypet som fungerar med både styrka och teknik

Armtriangle är en både väldigt simpel och oerhört komplex submission. Armtriangle kan som de flesta andra submissions tas från flertalet positioner. Den traditionella armtrianglen brukar läras ut ifrån full guard precis som på filmen här nedanför. 


Den varianten jag föredrar är ovanifrån från sidemount där du sakta men säkert kramar din motståndare till sömns. Men ärligt talat hur många gånger har du inte lyckats ta detta perfekta läge bara för att tvingas byta position? Det har i alla fall jag gjort, förr...



Armtriangle dras precis som den vanliga triangeln med en arm i och en arm utanför, skillnaden i armtriangle är att du använder armarna istället vilket kräver lite mer styrka eller rätt teknik för att lyckas. Din ena arm går under huvudet och greppar din andra arms biceps, samma sida som du placerat din kropp på. Knepet för att lyckas bra med armtriangle är att du ska ligga helt platt på backen för då kan motståndaren inte fly samt anstränga dig för att föra ditt öra gentemot din motståndares öra. Sen jag lärde mig den detaljen har min avslutningsfrekvens ökat drastiskt på den submissionen.



Det kan fortfarande finnas vissa bekymmer för att avsluta armtrianglen eftersom den är relativt lätt att försvara sig gentemot, antingen genom ren styrka, envishet eller genom den s.k. ”prata i telefonen” – försvaret som är väldigt effektivt. Lösningen är inte att försöka med muskelkraft avsluta utan istället byta över till ett ezekiel-stryp genom att istället för att greppa biceps så greppar man sin egen ärm i gi:n. Flyttar handen till en kniv över halsen, sätt över ena benet över motståndarens kropp och avsluta. Går inte det så fortsätt bara till att dra ett armlås.


Armtrianglen har blivit lite av en personlig favoritteknik, dels tack vare att jag bestämt att jag aldrig ska klappa på armtriangle (funkar än så länge) samt att jag vet att jag i princip redan vunnit matchen när jag kommer i rätt läge genom att jag lätt kan byta mellan de två olika strypen eller kanske variera med ett armlås emellanåt. Testa själva och lär er hur ni ska lyckas med att avsluta alla era armtriangles. Läs mer om att träna bjj
Pain is just weakness leaving the body...

Gillade du detta? Läs då gärna även om:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar