Dags för tävling - Fenix BJJ Tournament

 Tävling i BJJ på Fenix Open Tournament i Helsingborg

*Uppdaterad med bilder och filmer
Ja så var det dags för tävling i Helsingborg idag. Ställer upp i -70 i blåbältesklassen dels för att det var inte riktigt värt att komma ner i -64 men framförallt för att det inte var några anmälda deltagare där så kommer höra till de lättare i -70 istället. Ska bli intressant och se hur det går, är ett ganska duktigt startfält med ett par stycken deltagare jag känner till som garanterat kommer att besegra mig om jag möter dem. Får hoppas på lite tur i lottningen helt enkelt... Wish me luck!

Nja rönte inga större framgångar i dagens tävling direkt men var inte helt misslyckat heller. Hade ingen större tur med lottningen och första matchen gick emot Apti, en sambomästare från Tjeckien som jag tränat en del gentemot i Växjö som för övrigt klappar ut mig upp till 10-15 gånger under en sparringsession. Han klappade föga förvånande ut mig på ett fotlås. Nästa match gick bättre och även om jag själv anser mig gjort en dålig insats så vann jag på ett ezekiel-stryp från mount med typ sex-noll i ledning till mig, höll dock på att fastna i en triangel på grund av ren lathet vilket hade varit pinsamt. Sen fick jag gå med i kvartsfinal, de hade ett lite speciellt poängsystem där jag återigen förlora på samma fotlås men ny motståndare. Våga inte chansa på benen och knäna eftersom jag ska springa Göteborgsvarvet nästa helg och ville vara hel. Apti och min andre motståndare kom 2.a respektive 3:a i -70. Min totala insats i -70 var under 3 minuter lång... Hade så gärna velat köra en match mot vinnaren dock.

Enveten som jag var ställde jag även upp i öppna viktklassen och förlora mot en kille  som vägde 10 kilo mer än mig, även där i kvartsfinalen. Det var dock klart min bästa match under dagen, är nöjd över min insats där och förlora med bara 4-2 samt tog mig ur en del kniviga situationer. Dagens lärdom blir att försöka få bättre tävlingsnerver för var grymt nervös, vet inte varför, jobba på fotlåsen mer och räkna dem som ett verkligt hot vilket jag inte gjort tidigare men även pendla in vikten bättre. Försökte gå ner till -64 men upptäckte att det inte var några motståndare där, tog -70 istället och vägde med gi runt 67 istället bara för att upptäcka när jag kommer dit att de var fyra deltagare i -64 som inte stod med på hemsidan... Tre kilo påverkar inte resultatet så mycket men men, det var en kul dag och lärde mig en del nytt. Nya tag imorgon när vitbältena kör ;)


Nedan följer min match i öppna viktklassen, ursäkta den dåliga kvalitén men det är filmat med en mobil..


På söndagen hade jag två vitbälten med från min lilla träningsgrupp. Axel förlorade tyvärr båda sina matcher, den första med en något dålig insats men det var hans absolut första. Den andra matchen gjorde han en mycket bättre insats men det efter 5 minuter stod det noll-noll i både poäng och fördelar och domaren gav vinsten till den andre på grund av ett försök till two leg. Åsa klarade sig lite bättre och vann en match mot en tjej som gjorde slut på alla sina krafter på ett kragstryp. Har man sådan tur att motståndaren försöker sig på ett kragstryp är det bara att vänta till dennen blir trött i underarmarna och sen jobba på. Den vinsten räckte till ett brons bland damerna. Hade även ett par grabbar från mitt team Gracie Barra där nere som gjorde riktigt bra ifrån sig och vann sina matcher i deras pooler väldigt övertygande. Är dock lite osäker på hur det gick för dem sedan.

För den som vill se hela resultatet finns det här på Fighters hemsida

I övrigt var det en väldigt bra organiserad tävling och det blir definitivt ett återbesök nästa år. Väldigt bra tanke det här med pooler som gör att man får garanterat köra mer än en match, det ger nybörjare men även de som nyligen fått nytt bälte en chans att testa sig ordentligt i hur de står i sin klass och inte kanske åka ut i första mot den bäste. Rekommenderar starkt att åka på Fenix:s tävlingar de som varit tveksamma. Har själv hört till dem som varit tveksamma och tror att det finns många mer med mig om man ser till att deltagarantalet som var relativt lågt i jämförelse med Swedish Open BJJ i Stenungsund förra året...

Slängde ihop en spellista med de tillgängliga youtube filmerna från Fenix BJJ Tournament 2011 så lägger upp den här för den som vill se, bara och bläddra igenom med pilarna, tyvärr blev vissa dubletter och inga av mina egna matcher är med där i (än).


Nedan följer lite bilder från mina, Åsa och Axels matcher. Tack till  Växjö jujutsu klubb var stöd åt oss under tävlingen och tog många av bilderna med deras lite mer avancerade kamera. Deras bilder finns mer av i original här.

 Tävling i BJJ på Fenix Open Tournament i Helsingborg Tävling i BJJ på Fenix Open Tournament i Helsingborg

 Tävling i BJJ på Fenix Open Tournament i Helsingborg Tävling i BJJ på Fenix Open Tournament i Helsingborg

 Tävling i BJJ på Fenix Open Tournament i Helsingborg Tävling i BJJ på Fenix Open Tournament i Helsingborg

 Tävling i BJJ på Fenix Open Tournament i Helsingborg Tävling i BJJ på Fenix Open Tournament i Helsingborg

 Tävling i BJJ på Fenix Open Tournament i Helsingborg Tävling i BJJ på Fenix Open Tournament i Helsingborg

 Tävling i BJJ på Fenix Open Tournament i Helsingborg Tävling i BJJ på Fenix Open Tournament i Helsingborg

 Tävling i BJJ på Fenix Open Tournament i Helsingborg Tävling i BJJ på Fenix Open Tournament i Helsingborg

 Tävling i BJJ på Fenix Open Tournament i Helsingborg Tävling i BJJ på Fenix Open Tournament i Helsingborg



Pain is just weakness leaving the body...

Gillade du detta? Läs då gärna även om:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar