En pure BJJ-blogg av Platon på Fighter Magazine

Tänkte bara för alla er BJJ-frälsta människor därute tipsa om en blogg som ska handla om pure BJJ. Killen som skriver är en klubbkamrat till mig från Gracie Barra som tyvärr på senaste flyttat iväg på grund av jobb vilket i och för sig även jag gjort fast på grund av skolan så träffar han inte så ofta längre. Han är frälst i sporten och ett väldigt duktigt blåbälte som haft en hel del framgångar i -70 klassen, med andra ord samma klass som mig själv så vi har en del sparringsessioner bakom oss. Rekommenderar starkt hans inlägg och hoppas att han kommer att fortsätta att blogga. Bloggen finns att läsa hos Fighter Magazine på Platons blogg. Läs mer om att träna kampsport

Här nedan kommer ett av hans inlägg i fullo. En liknelse mellan schack och BJJ som jag fullt ut håller med om och själv brukar jämföra. BJJ - the art of human chess.

-----------------------


 Schack och BJJ

Schack vs BJJ


Strategy vs Strategy

Klockan är 20:40 och jag avslutade precis mitt dagliga schackpari mot datorn. Jag har äntligen börjat få ordning på min "queens pawn opening" och efter många månaders slit så börjar jag dominera datorn på nivå 4, och har även bra koll på nivå 5, jag vinner ca var tredje gång. Jag har även 4 vinster på nivå 6!!! Jag byter min darksquare-bishop så fort jag får chansen och därefter ställer jag Londonsystemet, castlar på damsidan för att kunna använda min Kings-rhook i attacken, baserat på att datorn castlar på kungsidan vilket han ofta gör. Intressant nog är datorn smartare än vad man tror, går man tillbaka ett steg och gör samma drag som man gjort tidigare så gör datorn oftas ett helt annat drag än innan man gjorde "undo" (ctrl-z)
 Schack och BJJ

Jag kan inte de svenska termerna som ni kanske märker, för alla instuktionsvidoes jag spanar på och de böckerna som jag läser, är på engelska. Jag läste nyligen ut en sjukt bra bok som heter "The Immortal Game" som handlar om ett berömt schackparti som spelades i verkligheten i London 1851, och fick senare namnet "The Immortal game" En av de vackraste parierna som någonsin spelades. Tänk att se en BJJ match med non stop action, fullt av vackra kast och svep, ofattbara submission escapes, sanslöst intelligent försvar och attack och slutligen en submission som får oss att analysera och diskutera den även 150 år senare. Jag snöade in på det här spelet Schack för ca 1,5 år sedan. Men det är först på den senaste tiden, ca 6 månader som jag har börjat fördjupa mig i konsten. Jag vet att det låter väldigt "gobbigt" (västgötska) som många av mina vänner uttrycker det, men jag är helt bortom mig faschinerad av detta geniala strategispel. Det har nog en hel del att göra med att BJJ ofta associeras med Schack. "Human Chess" har man ju hört innan, eller kanske inte. Team Check Mat? Jag vet att jag har en trogen läsare från just Team Check Mat, och jag gissar på att han har hört synonymerna innan ;)


Något som jag tänkt på väldigt länge är att göra en video, som ett sorts montage där man ser två
personer spela schack, och samtidigt se samma 2 personer i en BJJ uppvisning där t.o.m en vanlig person som varken spelar schack eller tränar BJJ, skulle kunna se alla de olika liknelserna mellan de 2 konsterna. För ju mer jag läser om och spelar Schack, desto fler samband och likheter hittar jag. Det finns en video på youtube som heter just "Human Chess" där man får se några stillbilder på GSP som spelar schack, sen är det lite SW och MMA i bakgrunden. Ingen vidare ambitiöst gjord video, men jag gillar ändå att någon tog initiativet och försökte åtminstone.
 Schack och BJJ

Här kommer några av mina idéer gällande likheterna mellan Schack och BJJ:

De allra första avancemangen i schack görs för att försöka ta kontroll över centerbrädet. Den som tidigt får kontroll över centerbrädet får en fördel i form av större rörelsefrihet. Detta kan liknas vid de allra första greppen man söker, så att man får en bra position att kasta eller att dra guard ifrån.
Redan tidigt i ett schackparti finns möjlighet för attacker, dock ofta inte avgörande för spelet. Detta är när
man försöker sig på ett par fotsvep för att testa motståndarens stabilitet. Vit fokuserar sitt avancemang på attacker eftersom han tidigt i spelet har en fördel i och med att han börjar, så svart fokuserar på sitt försvar tidigt i spelet, och kan däremot göra rokad snabbt. Att göra rokad i schack är skrämmande likt att dra guard. Vit gör oftast inte rokad tidigt (om han inte blir pressad) för han vill inte förlora momentum genom att göra ett defensivt drag när han inte måste. Detta kan liknas vid att vit spelar på topp tidigt medan svart har en guardposition.

Nu är det upp till vit att avancera igenom svarts försvar för att kunna attackera kungen eller damen. Skrämmande likt en guardpassering. För gör vit ett misstag så kan han vara illa ute. En snabb triangel eller ett armlås från gurd kanske om vit passerar oförsiktigt? När jag spelar schack och tvingas att göra konstiga drag och ibland även offra pjäser för att kunna samordna ett försvar på andra områden på brädet, då tänker jag ofta på slarviga crosscollar chokes från guard och halvdana svepförsök, endast för att få motståndaren att backa en smula för att jag ska kunna etablera en bättre guardposition.

När man börjar bli passerad och tvingas gå till turtle och påbörjara desperata rull, påminner vældigt mycket om när man blir "gafflad" i ett schackparti, alltså din motståndare attackerar 2 av dina värdefulla pjäser samtidigt med ett enda drag. Då tvingas man göra en utvärdering av läget för att avgöra vilket drag som blir bäst, vilken pjäs man ska offra? Ska man vända upp på knäna eller ska man acceptera passeringen och fortsätta därifrån? Jag skulle nog kunna babbla om liknelserna hela kvällen, men det har ni knappast tålamod med. Jag behöver dock inte ens nämna vad jag liknar Schack Matt vid? Det kan ni nog klura ut själva.
 Schack och BJJ

En annan intressant vinkel är att en spelare i Schack kan ha en obeskrivlig fördel i slutet av ett parti
där han teoretiskt sett SKA vinna 100 av 100 partier, men lyckas ändå döda spelet genom att tvinga fram "Remi" i partiet. Det finns några olika former av Remi men den jag beskrev nyss kräver att en spelare inte har några giltiga drag att göra med sin kung, men han är INTE ställd i schack. Detta liknar jag vid att man leder en BJJ match stort på poäng och precis när man ska avsluta sin motståndare gör man en otillåten teknik och blir diskad. Som sagt, likheterna är skrämmande i antal, och det utan att nämna det strategiska tänket och enorma fokusen man måste ha i båda konsterna. Jag kommer säkert hitta ännu fler liknelser medan jag fortsätter studera dessa 2 vackra konster.

Precis nu insåg jag hur mycket jag skrivit, jag visste att det fanns risk för detta, ber om ursäkt. Så ni kan väl se det som lite kvällsläsning när ni har tid innan det blir dags att nana.. ZzZzzzZzzzZZZzzZZz
De säger "Sun Tzu - The Art Of War"

Jag säger "Anderssen vs. Kieseritzky - The Immortal Game"
-----------------
Texten är kopierat helt från originalbloggen och finns att läsa i sin helhet på Platons Blogg. Bjj jämförs ganska ofta med schack faktiskt och här finns en film som tar fasta på vissa liknelser.





Pain is just weakness leaving the body...

Gillade du detta? Läs då gärna även om:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar