Utvärdering av deffen – Beach 2011 here we come

Den inplanerade deffen är nu avklarad och det känns gött. Hade flertalet delmål att avklara under deffen så därför blev den inte så traditionell som man kanske hade tänkt. Tanken var att jag skulle gå ner i vikt för att kunna tävla i -64 samt hålla mig nykter för att ha konditionen till topp på Göteborgsvarvet. Hade även en deal med min granne och vapendragare i styrketräningen om mest procentuell viktnedgång skulle vinna och bjuda den andre på mat. Nu är deffen avklarad och även om det inte gick som planerat så är jag nöjd.

Första veckorna gick vi ut starkt med en stabil viktnedgång och litet kalorieintag. Tanken om att gå ner en viktklass till  Fenix-tävlingen grusades dock  när jag inte hade några motståndare där så började istället äta upp mig lite inför tävling för att inte ligga helt i underläge i -70. I efterhand så kan jag konstatera att jag hade klarat det, men det hade varit tufft.. Veckan efter blev det även då en del ätning för att ha fyllda glukogennivåer inför Göteborgsvarvet  men nykterheten gjorde susen och sprang in på ungefär 1.47, tre minuter snabbare än planerat. Men i och med att tävla i -64 sket sig så försvann även motivationen till viktnedgång men fortsatte ändå med periodisk fasta för att minska  fettprocenten.

Resultatet är  bra för egen del men är imponerad över min granne som lyckades bli mig innan deffen (se före/efter resultaten). Bra jobbat Andreas. (Tilläggas ska att vi vägde in oss lite sent första gången och hade vi vägt in vid planerad tidpunkt hade jag vägt 72 kilo men hann och deffa lite snabbt första dagarna, men även med de sifforna vann Andreas fast  med en lite mindre stor seger…)



Martin 174 cm lång
minskat 6,5 % i vikt (4,5 kg)

Andreas 181 cm lång
minskat 10.8 % i vikt (8,9 kg)

Vikt

69,7 kg

65,2 kg

82,1 kg

73,2 kg

Fetthalt  (enligt min billiga ICA-maxi våg)

11,6 %

7,9 %

16,5 %

11,3 %

Midjemått

81 cm

74 cm

89 cm

80 cm

Före/efter bilder

  






Utvärdering för egen del av deffen

Kost och tillskott under deffen:
Det fungerade riktigt bra till en början men blev sedan lite problematiskt när tävlingarna kom igång, gick ner till 65 kilo de första veckorna ganska snabbt men fick sedan tänka om på hur jag åt när tävlingarna kom igång. Började även med  periodisk fasta vilket var jättebra och ska fortsätta med det under sommar och höst. Kosttillskottena gjorde sitt. BCAA och HMB hjälpte till att bevara muskelmassan, ZMA hjälpte till med återhämtning och sömn, Kre-Alkyn och koffeinet höll ork och pump uppe på gymmet och Alfa Liponsyran höll mig frisk.


Träningen under deffen:
Har ju kört på ett  modifierat 300 pass under deffen på gymmet med flertalet  HIIT-pass på cykeln och det har fungerat skitbra. T.o.m. ökat vikterna efterhand så uthålligheten har varit bra den med. Även löpt en hel del inför Göteborgsvarvet samt kört mina kampsportpass vilket fungerat bra. Fick höra att alla skulle kunna spöa mig lätt om jag gick ner mer i vikt men det kan jag inte påstå var någon sanning i det ;) (Eller vad säger du Tobbe)
Humöret under deffen:
Var lite orolig för att jag skulle bli grinig med så lite mat, jobbigt i skolan och liknande men det har fungerat bra. Visst har man haft några mindre svackor men inget genomgående. Det enda som gjort mig lite grinig är alla kommentarer om varför man  gör det här, och sådant får väl du inte äta och du är ju bara dum i huvudet som ”inte äter”. Snälla nån! Det är mina val, jag klagar inte på "dina" val att vara onyttig och ohälsosam så klaga inte på mitt val att försöka vara hälsosam och nyttig.



Till Beach 2012
Totalt sett under deffen så är jag nöjd. Känns som jag har en stabil form nu och inte behöver gömma mig i vassen i sommar. Nu blir det en veckas vila när inför sommarlovet men i och med nästa vecka börjar sommarträningen med målet att behålla formen till hösten. Nästa års deff kommer jag starta en månad tidigare och gå lite lugnare ut med kosten och ändra träningsupplägget främst, lägger in stöten med kosten de sista månaderna.
 

Pain is just weakness leaving the body...

Gillade du detta? Läs då gärna även om:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar