"ÄT INTE KOSTTILLSKOTT"

Kosttillskott


"Ät inte kosttillskott, du kan vänja dig vid dem"

Hur ofta hör man inte klagomål från allehanda personer att man inte ska äta kosttillskott, det är från sådana som aldrig tränat en dag i sitt liv till sådan som tränar var dag i veckan. Allt från renlevnadsmänniskor till snusare och rökare och jag kan inte annat än skratta lite inombords åt alla deras bortförklaringar. Har bland annat hört att jag inte ska äta ett mineraltillskott (ZMA) eftersom kroppen kan vänja sig vid det och det är inte bra. Låter lite som att du inte ska äta mat eftersom kroppen kan vänja sig vid att få näring och det är inte bra... Alltså jag äter ett tillskott som består av mineraler som är bra för mig och själva idén är ju att kroppen ska vänja sig vid det så att jag mår bättre, eller hur?


Kosttillskott
Har även hört att av en extrem kaffedrickare att koffeintabletter är en inkörsport till tyngre droger. Men man får även höra att t.ex. proteinpulver är onyttigt och farligt, särskilt från nån grabb på en fest med en öl i näven och en snusprilla i munnen strax innan han ska gå ut och ta ett bloss, fast bara som feströkare förstås. Finns så mycket annat dumt och stoppa i sig så titta på vad du själv äter och gör innan du börjar kritisera alla andras kostvanor.

Nu ska här  tilläggas att det finns kosttillskott och det finns kosttillskott. När jag pratat i positiv bemärkelse om kosttillskot så menar jag mineraler, vitaminer, antioxidanter samt även olika former av protein och kreatin som är bevisat att ha effekt. Dessa ska då ätas som ett tillskott utöver den vanliga maten och absolut inte som någon ersättning och kosttillskott i den formen ser jag som något positivt.

Kosttillskott

Sedan finns det den andra sorten av kosttillskott som jag brukar benämna som kostillskotten med de flashiga namnen. Hittar du ett kosttillskott som kallar sig Rage Extreme Bullet Proof Explosive Massive Fuel Triple X for brutal Force:aktigt så är det enligt min mening skit. Oftast ger de inte de resultaten de lovar och finns inte heller några vetenskapliga belägg för att det ger några resultat heller. Om dessa tillskott nu ger så bra effekt som de lovar så finns risken att de beror på olagliga ämnen som kan finnas i dem och då är det ännu värre än om de varit effektlösa. Nu är detta inte direkt en vetenskaplig metod för att sålla ut dåliga kosttillskott men jag undviker kosttillskott med för flashiga namn och alltför för positiva "effekter". Men bara för att det finns dåliga kosttillskott så behöver det inte finnas några bra därute.




Pain is just weakness leaving the body...

Gillade du detta? Läs då gärna även om:



2 kommentarer:

Therese sa...

Jag gillar detta inlägget!

Anonym sa...

Ett riktigt bra inlägg!!

Så länge man använder kosttillskott som ett komplement och inte för att ersätta den vanliga kosten så är det absolut bra att ta kosttillskott om man tränar hårt. Ska passa på att rekommendera www.alltomkosttillskott.com som är en prisjämförelse inom kosttillskott. Det går att spara tusenlappar per år om man jämför innan ett köp.

Skicka en kommentar