Projekt Bygga en egen Sandsäck a.k.a Tvättsäcken

Bygga din egen sandsäck/tvättsäck
Sand bag

Nu i sommar har jag haft lite planer på att testa på lite alternativa träningsmetoder fast eftersom det bara är tänkt som tester i första hand så har jag inte lust att lägga ut tusentals kronor på att köpa hem utrustningen utan försöker sätta ihop min egen. Dessa projekt kommer upp på bloggen efterhand och nu har det blivit dags för mitt projekt att sätta ihop en egen sandsäck. Tanken med sandsäcken är att sanden skiftande tyngdpunkt ska stärka kroppen på ett nytt sätt samt att avsaknaden av den traditionella stången att lyfta vikten i ska stärka grepp och funktionell styrka. Låter jättebra men en sådan här liten goding som i stort sett egentligen bara är en glorifierad ryggsäck som du själv få fylla med sand kan kosta uppemot två tusen kronor. Inte så farligt dyrt för ett riktigt bra träningsredskap men först vill man ju testa grejerna. Därav ideén att bygga en egen sandsäck.

Bygga din egen sandsäck/tvättsäck




Först och främst måste man ha något hållbart att lägga innehållet i som tål att handskas ovarsamt med. Eftersom jag sommarjobbar på tvätten kom ideén upp att jag kunde använda en vanlig tvättsäck. De är ju byggda för att hålla inne ganska stora tunga mängder av tvätt samt flera stängningsmöjligheter och ingen större fara skedd om den skulle gått sönder. Nu var själva säcken fixat.

Bygga din egen sandsäck/tvättsäck


Nästa problem var fyllningen och det var verkligen ett problem. Visst ska en riktigt sandsäck ha sand i sig men det orkade jag inte riktigt fixa så istället fyllde jag sopsäckar med jord i. Två stycken sopsäckar med 25 kg samt två stycket matkassar med 10 kilo i. Tanken var att kunna byta ut säckarna efterhand som att man blev starkare. Nackdelen var att säcken blev alldeles för liten, 25 kg jord tar väldigt lite plats och att fylla hela säcken hade varit närmare 100 kg eller mera vilket varken jag eller säcken hade klarat av. Så tillbaka till ritbordet igen.

Bygga din egen sandsäck/tvättsäck


Tanken på att det faktiskt var en tvättsäck och att många utav de tvättsäckar vi handskas med på jobbet faktiskt väger en hel del fick mig att tänka i andra banor. Gamla kläder och jackor har man för det mesta alltid liggandes så jag började fylla säcken med dessa. Nu blev storleken bra men vikten för lite. För att jämna ut vikten och även skapa den där obalansen man vill åt med en riktigt sandsäck lindade jag in stora stenar i kläderna samt fyllde även på med lite gamla ELLOS-kataloger och liknande runtom i säcken. Vara bara försiktigt med att lägga ner stenar vid yttersidan av säcken ifall du skulle tappa den i huvudet. Nu blev vikten bättre, drygt 30 kilo väger min hemmabyggda sandsäck/tvättsäck.

Bygga din egen sandsäck/tvättsäck


Den är tung att greppa och inte särskilt omtåligt. Vikten och tyngdpunkten skiftar något vilket ställer krav på balans och extra funktionell styrka även om det kanske inte är fullt ut som en traditionell sandsäck. De jordfyllda plastsäckarna fungerar även de som fullgoda träningsresultat om man tränar utomhus, greppet stärks av den något oortodoxa fattningen samt att vikten lämpar sig väl till vissa greppövningar, akta er bara för att säckarna är väldigt lätta att ha sönder.

Bygga din egen sandsäck/tvättsäck


Ska försöka använda min tvättsäck till att träna med samtidigt som jag kör lite TRX och Stenkastning och sedan utvärdera vilket resultat jag tycker den har gett. Även om det inte är en fullgod sandsäck så borde den ge ett ungefärlig värde av hur träningen med en sandsäck skulle sett ut. Vill man verkligen satsa på en riktigt sandsäck så kan man köpa dem till ett pris av ungefär en tusenlapp och får då fylla dem med sand själv. Det kan vara en god investsering men att testa med en egen säck först kan vara smart så att man inte slösar sina pengar i onödan. Se Sandbag hos Gymgrossisten för mer info. Läs mer om att träna kampsport




Pain is just weakness leaving the body...

Gillade du detta? Läs då gärna även om:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar